Kolory Polski 2011 – Śladami Mikołaja Zieleńskiego

22 SIERPIEń 2011
admin
Serdecznie zapraszamy wszystkich melomanów w najbliższą sobotę 27 sierpnia o godz. 19.30, do Bazyliki Katedralnej w Łowiczu, na specjalny koncert w ramach Festiwalu „Kolory Polski”, dedykowany związanemu z Łowiczem Mikołajowi Zieleńskiemu – kompozytorowi baroku na dworze prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w wykonaniu Zbigniewa Pilcha.

W programie:

  • Giovanni Gabrieli – Canzony instrumentalne
  • Mikołaj Zieleński – Offertoria et Communiones totius anni
  • Deus in adiutorium
  • Domine Deus (In festo Dedicationis Ecclesiae)
  • Optimam partem (In festo Assumptionis B.M.V.)
  • Semel iuravi (In festo S. Nicolai Episcopi et Confessoris)
  • Assumpta est Maria (In festo Assumptionis B.M.V.)
  • Beatus servus (In festo S. Martini Episcopi et Confessoris)
  • Iustus ut palma florebit (In festo S. Joannis Apostoli et Evangelistae)
  • Beata viscera (In festo Conceptionis B.M.V.)
  • Ave Maria (In festo Annuntiationis B.M.V.)
  • O gloriosa Domina (Motetto)
  • Beata es, Virgo Maria (In festo Visitationis, Nativitatis, Praesentationis et Conceptionis B.M.V.)
  • Magnifica

Mikołaj Zieleński – życiorys

Urodzony ok. 1550 w Warce zmarł ok. 1616, kompozytor, który tworzył na przełomie XVI i XVII wieku.
O jego życiu niewiele wiadomo; jego imię pojawia się głównie z wydanych w Wenecji w roku 1611 zbiorów Offertoria totius anni i Communiones totius anni, a o jego życiu wiemy tyle tylko, ile sam zaznaczył we wstępie do zbioru. Wiadomo że był kompozytorem, organistą i kapelmistrzem na dworze prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Szymon Starowolski, XVII-wieczny historyk relacjonuje (w Scriptorum polonicorum hekatonas), że Zieleński przez pewien czas studiował w Rzymie – co jest dość prawdopodobne ze względu na wpływy włoskie twórczości kompozytora.

Wykorzystywał zarówno zdobycze polifonii renesansowej, jak i wczesnobarokową monodię akompaniowaną. Swe utwory stylizował na kompozytorach weneckich, w których charakterystyczne było wykorzystywanie efektów przestrzennych i echa.
Jego wszystkie znane kompozycje wydane są w Wenecji w 1611 w zbiorach Offertoria totius anni i Communiones totius anni w drukarni Jacoba Vincentiusa, zawierającym 113 utworów na cały rok kościelny; oprócz offertoriów i komunii znajdują się tam także antyfony, psalmy, responsoria, motety, pieśni i fantazje instrumentalne.

  • Offertoria totius anni – zawierają 56 utworów w stylu polichóralnym, kompozycje siedmio- lub ośmiogłosowe na dwa chóry z towarzyszeniem organów. W tym zbiorze znajduje się także Magnificat (pierwszy zachowany polski utwór dwunastogłosowy na trzy chóry czterogłosowe).
  • Communiones totius anni – zawierają utwory solowe, jak i duety, tercety, oraz komunie cztero- i pięciogłosowe z towarzyszeniem organów, ale także innych instrumentów, jak skrzypce, puzony.


Podobne