Kolory Polski 2011 – Śladami Mikołaja Zieleńskiego
W programie:
- Giovanni Gabrieli – Canzony instrumentalne
- Mikołaj Zieleński – Offertoria et Communiones totius anni
- Deus in adiutorium
- Domine Deus (In festo Dedicationis Ecclesiae)
- Optimam partem (In festo Assumptionis B.M.V.)
- Semel iuravi (In festo S. Nicolai Episcopi et Confessoris)
- Assumpta est Maria (In festo Assumptionis B.M.V.)
- Beatus servus (In festo S. Martini Episcopi et Confessoris)
- Iustus ut palma florebit (In festo S. Joannis Apostoli et Evangelistae)
- Beata viscera (In festo Conceptionis B.M.V.)
- Ave Maria (In festo Annuntiationis B.M.V.)
- O gloriosa Domina (Motetto)
- Beata es, Virgo Maria (In festo Visitationis, Nativitatis, Praesentationis et Conceptionis B.M.V.)
- Magnifica
Mikołaj Zieleński – życiorys
O jego życiu niewiele wiadomo; jego imię pojawia się głównie z wydanych w Wenecji w roku 1611 zbiorów Offertoria totius anni i Communiones totius anni, a o jego życiu wiemy tyle tylko, ile sam zaznaczył we wstępie do zbioru. Wiadomo że był kompozytorem, organistą i kapelmistrzem na dworze prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Szymon Starowolski, XVII-wieczny historyk relacjonuje (w Scriptorum polonicorum hekatonas), że Zieleński przez pewien czas studiował w Rzymie – co jest dość prawdopodobne ze względu na wpływy włoskie twórczości kompozytora.
Wykorzystywał zarówno zdobycze polifonii renesansowej, jak i wczesnobarokową monodię akompaniowaną. Swe utwory stylizował na kompozytorach weneckich, w których charakterystyczne było wykorzystywanie efektów przestrzennych i echa.
Jego wszystkie znane kompozycje wydane są w Wenecji w 1611 w zbiorach Offertoria totius anni i Communiones totius anni w drukarni Jacoba Vincentiusa, zawierającym 113 utworów na cały rok kościelny; oprócz offertoriów i komunii znajdują się tam także antyfony, psalmy, responsoria, motety, pieśni i fantazje instrumentalne.
- Offertoria totius anni – zawierają 56 utworów w stylu polichóralnym, kompozycje siedmio- lub ośmiogłosowe na dwa chóry z towarzyszeniem organów. W tym zbiorze znajduje się także Magnificat (pierwszy zachowany polski utwór dwunastogłosowy na trzy chóry czterogłosowe).
- Communiones totius anni – zawierają utwory solowe, jak i duety, tercety, oraz komunie cztero- i pięciogłosowe z towarzyszeniem organów, ale także innych instrumentów, jak skrzypce, puzony.